Peelklokje 19 – 27 maart

Vrijdag 19 maart, Hoogfeest van H. Jozef, bruidegom van de H. Maagd Maria.

Zaterdag 20 maart
19.00 ghm ouders Westerveen-Hermans, ghm Toon Hermans en Anna Wijen.

Zondag 21 maart
10.00 5e zondag van de veertigdagentijd

Donderdag 25 maart, Hoogfeest van de Aankondiging van de Heer, Maria Boodschap
18.30 bidden van het rozenhoedje,
19.00 ter ere van Maria, jrd Antoon van den Boom, voor de vervolgde christenen.

Zaterdag 27 maart
19.00 ghm Maria Gertruda Smeets en Franciscus Smeets.

MISDIENAARS
Za. 20 maart 19.00 : Tom Dirks;
Zo. 21 maart 10.00 : Rick van Hulsen, Ceciel Tullemans;
Za. 27 maart 19.00 : Tom Kessels, Nick Stijnen.

TWEE HOOGFEESTEN
We zijn op weg naar de Goede Week, waarin we het lijden en sterven van Christus overwegen. Maar eerst viert de kerk nog twee hoogfeesten.

Vrijdag 19 maart het hoogfeest van de H. Jozef. In onze huiskamers verschijnt Sint Jozef meestal in de kerststal, als hij samen met Maria bij het kindje Jezus staat. De rol die Jozef daar heeft is precies wat we 19 maart vieren : de rol van Jozef als echtgenoot van Maria. Hij is een timmerman, koninklijk en eenvoudig. Hij redt Maria en hun zoon door hen naar Egypte te brengen. Als telg uit het geslacht van David staat hij letterlijk en figuurlijk aan de wieg van een mens in wie goddelijk, menselijk én koninklijk bloed vloeien : “Bouwen aan Gods huis”.

Donderdag 25 maart het hoogfeest van Maria Boodschap. Dit feest kent twee namen : Aankondiging van de Heer en Maria Boodschap. Elke naam laat ons vanuit een ander perspectief naar het geheim van dit feest kijken. Op de eerste plaats is het een feest van de Heer : negen maanden voor Kerstmis wordt de geboorte van Jezus aangekondigd. Op de tweede plaats is het een Mariafeest : we eren de Moeder van de Heer, omdat zij gelooft in het woord en omdat zij ja zegt op de opdracht die zij van Godswege krijgt. Met haar leven houdt zij elke gelovige een spiegel voor : “Hier ben ik”.

Pastoor Koumans OMI.