Pastoor A. Koumans 30 jaar in Ospel

Pastoor André Koumans 30 jaar te Ospel.

Woensdag 5 januari 2022 was het 30 jaar geleden dat de parochie O.L. Vrouw Onbevlekte Ontvangenis André Koumans als zijn nieuwe pastoor verwelkomde. Het was een grote overstap voor de kloosterbroeder, die in 1961 zijn gelofte als kloosterbroeder aflegde. Hij beheerde de boerderij en boomgaarden van het Oblatenklooster Ravensbos te Valkenburg als een deskundig vakman. Hij had de landbouwschool te Meersen doorlopen, gevolgd door de tuinbouwschool te Helden-Panningen, de kippenvakschool te Horst en de fruitteeltschool te Roermond.

In 1985 begon André Koumans op 42-jarige leeftijd zijn priesteropleiding aan seminarie Bovendonk van het bisdom Breda. In juni 1991 volgde zijn priesterwijding en op 5 januari 1992 volgde zijn installatie als pastoor te Ospel.

Zijn “inburgering” in het toen nog overwegend agrarische Ospel verliep voorspoedig. De nieuwe pastoor kende de actuele belangen van veel parochianen en legde spontaan contacten. Hij werd en wordt nog steeds hoog gewaardeerd om zijn betrokkenheid, vooral voor zieken en ouderen. Als pastor van het St. Jans Gasthuis te Weert bezoekt hij dagelijks patiënten in het ziekenhuis. Om zijn bijzondere verdiensten werd pastoor Koumans in 2011Koninklijk onderscheiden als Lid in de Orde van Oranje Nassau. In zijn Valkenburgse jaren verzorgde hij hulpgoederentransporten naar Polen en Suriname. Zelf reed hij 10 transporten naar Polen. Als begeleider van het wereldberoemde kinderkoor de Zangertjes van Volendam reisde hij met het koor naar Polen, Venezuela en 5 maal naar Rome.

Zijn betrokkenheid binnen de parochiegemeenschap is vanzelfsprekend voor pastoor Koumans. Hij toont belangstelling voor en neemt deel aan het verenigingsleven en plaatselijke activiteiten en festiviteiten, hetgeen algemeen wordt gewaardeerd. Dit bleek twee jaar geleden, toen pastoor Koumans de Kolderpin van de gemeente Nederweert werd toegekend.

“Ik hoop nog enkele jaartjes in Ospel pastoor te blijven”, is zijn verwachting. We wensen hem toe dat hem dat in goede gezondheid gegeven zal zijn. Zijn 30-jarig jubileum zullen we maar combineren met zijn 80e verjaardag in 2023 ! Voor nu : gefeliciteerd met 30 jaar pastoraat in Ospel.

Sjef Geuns.